Comentari de la sisena estrofa del Cant de Ramon

Ramon LLULL- Comentari de la sisena estrofa del Cant de Ramon

Són creat e ésser m'és dat
a servir Déu que fos honrat,
e són caüt en mant pecat
e en ira de Déu fui pausat.
Jesús me venc crucificat,
volc que Déus fos per mi amat.


L'estrofa sisena és una de les més interessants del poema, perquè si el Cant de Ramon explica: a) la conversió de Llull, b) les conseqüències que aquesta tindrà -decisió de dedicar la seva vida a la religió i a convertir infidels i tornar al bon camí els cristians desviats-, i c) els desenganys obtinguts en aquesta santa missió; en aquests sis versos, Llull afirma la validesa d'una ciència a la qual dedicà la seva vida, esdevenint així estrofa i ciència, punts culminants del poema i de la seva activitat, respectivament.
La cobla o estrofa consta -com la resta- de sis versos masculins octosíl·labs, monorims en consonància (-at). La xifra de sis (múltiple de tres) no és casual o fruit d'un capritx, sinó que respons a la importància que dóna Llull al nombre de tres com a expressió de la presència de la Trinitat en tots els éssers.
Respecte al ritme, excepte en el quart vers, l'accent de màxima intensitat recau en la quarta síl·laba, cosa que ens porta a comentar que Llull no té excessiva cura dels aspectes formals -el ritme tampoc és regular en la resta del poema- com també es veu en l'ús d'unes rimes no pas gaire complicades, i d'un lèxic força senzill -manca d'ornamentació, d'adjectius...-.
Ara bé, la forma escollida per al poema sí que s'adequa perfectament a la finalitat que espera obtenir-ne: l'estrofa és una perfecta construcció paral·lelística: en el primer vers ens parla de com ha trobat -sabem per altres textos que Déu li inspira l'”Art” al Puig de Randa- un nou saber i en el darrer vers s'hi ratifica explicant que Déu li ha donat aquest saber que és la seva ”Art”. Gràcies a aquesta ciència, que refon tots els sabers de l'època, que resol tot tipus de qüestions religioses, i que passa per diverses redaccions i títols al llarg de la seva vida, els homes (hom en el poema) que la utilitzin podran conèixer la veritat i destruir la falsedat, i els sarraïns, tàrtars (poble pagà), jueus i molts bojos (mant orat), seran batejats. De fet, és una estrofa que podríem llegir començant pel final: el primer i darrer vers signifiquen el mateix. Més semblances entre el primer i el darrer vers: el verb en forma personal és el darrer mot de cada vers, i els dos són els verbs principals de la cobla (sintàcticament, pot i seran batejat també són principals), saber comença a cada vers la tercera síl·laba, i els dos versos tenen com a conseqüència dos versos (és a dir, el primer té el segon i el tercer, i el sisè té el quart i el cinquè), una manera més d'insistir en la importància, de què parlàvem al començament, que l'Art té per a Llull. Ja només ens resta per comentar l'enumeració que hi ha (sarraïns, jueus...), la consideració de la falsedat com a cosa física que es “pot” destruir, el paper destacat de Llull en l'estrofa -no podia ser menys, pel caràcter autobiogràfic que té el poema-, l'absència d'adjectivació -veritat i falsedat són substantiu neutres encara que procedents d'adjectius-, i l'afirmació contundent que suposa aquesta estrofa dels poders de l'”Art” pel seu caràcter de do diví.