EXERCICIC DE FONÈTICA
- Escriu a
sota els sons vocàlics de les paraules de les següents frases segons el
dialecte central:
a) No sap què vol ni què fer
ni on anar. b) Hi ha gent que va pel món
com si fossin els amos.
e) Qui dia passa, any empeny. d) No pots dir blat, que no sigui al sac, i
ben lligat.
- Classifica
aquestes paraules segons que continguin el so [s] [z] a la lletra o grup
de lletres:
llaç nosa disfressa, nansa,
tros, atzavara, glaçar, espessa, gosa, vernís, cervesa, suar, dansa, dolç.
[s]
[z]
- Com a
l’exercici anterior, classifica les paraules següents segons que
continguin
els sons [3]
[d3]:
[3]
[d3]
Joan metge platges, monja,
gira-sol, sutge, platja, jirafa, enginy, fetge, viatjar, ángel,
angina.
- Transcriu
entre claudàtors el so que, per fonètica sintàctica, adquireixen aquestes
terminacions
maig fred, maig
molt fred;
desig intens, desig molt
intens;
coix d’una cama; escabetx picant;
safareig del poble; despatx obert.
5. Transcriu
entre claudàtors el so que, per fonètica sintàctica, adquireixen les
consonants s/ç, tx/ig, ix, f seguides de vocal a fi de mot.
a) Té dos amics.
Tu compres anís. Un fals amic.
La pots arreglar. Secs i sans.
b) El despatx obert. Un cartutx enorme. L'escabetx
exquisit. Un desig increïble.
Assaig absurd. Fa rebuig a tot. És un boig amable. M'agrada el roig ataronjat.
Faig una queixa.Veig un
xiquet.
c) Volia peix i
carn. El peix estava amarg. Fa un dibuix alegre.
Té el calaix obert.
L'home coix i manc. Està fluix i disgustat.
El mateix home. Creix alegrement. Pareix un àngel.
d) El golf està contaminat.El baf amaga
la imatge.
(vocal tònica + (vocal àtona
a/e) + vocal tònica)
Mitja hora. La mateixa hora.
Ací el tens. Catorze anys.
Quinze anys. Setze anys.
És bona hora.
Tinc cinquanta olles.
Així es diu.
exercicis de fonètica sintàctica (vocals i consonants)
Exercici de fonètica sintàctica de consonants